Banan

2023 genomförs löpstafetten Kraftloppet över 7 sträckor med en totallängd om ca 31km. Det finns sträckor som passar alla, oavsett ålder eller löpform.

Sträcka 1: 4,3 km Underlaget är varierat, asfalt, grus, elljusspår och stig. Starten för sträcka 1 sker i anslutning till löparbanorna på asfalten.  Bansträckningen går längs badhuset och ut genom staketet för att fortsätta på asfalt bakom Grosvadsskolan innan de viker ner mot frisbeegolfbanan, här blir underlaget grus i lätt nedförsbacke. Efter en knapp kilometer börjar det luta uppför och fortsätter så i ca 500 m och drygt 30 hm ska avverkas. Vid toppen av backen finns ett litet vindskydd där banan svänger vänster två gånger om in på en större stig. Efter ca 1,5 km blir det grusväg och efter en kortare backe uppför bär det rejält nedför. Ca 2 km in på sträckan kommer löparna till ett nytt vindskydd vid Kraftkärret.
Sträcka 1 viker höger vid Kraftkärret och följer grusväg ca 600 m, svagt uppför. Därefter byts underlaget mot skogstig i en dryg kilometer, inledningsvis med banans näst längsta stigning följt av småkuperad terräng innan det blir en brant utförsbacke ner mot ett utegym och en kort sträcka på grusväg innan löparna svänger in på stig igen. Efter ca 50 m är det avtag åt höger på en ny stig och in igenom staketet till Arena Grosvad. Inne på området blir det löpning mellan ishallen och bandybanan, vänstersväng nerför en kort backe för att sedan svänga nästan 180 grader höger in på löparbanorna och sista biten in mot växlingen.

Sträcka 2: 2,9 km. Första 2 km är samma som för sträcka 1 men därefter fortsätter sträckan rakt fram på grusvägen fram till utegymmet och därefter samma avslutning som för sträcka 1.

Sträcka 3: 1,3 km. Den kortaste och mest publikvänliga. Det går att följa löparna från läktaren i stort sett hela vägen. Underlaget är till största delen gräs och några korta men ganska branta backar ska klaras av. Kanske en sträcka att skola in de yngsta på?

Sträcka 4: 2,9 km, samma som sträcka 2

Sträcka 5: 4,3 km, samma som sträcka 1

Sträcka 6: Nästsista sträckan och den näst längst med sina 7,2 km. Inledningen är lika som sträcka 1, 2, 4 & 5 men efter första långa backen fortsätter löparna norrut genom riktigt vacker skog kring sjön Lilla Tärnen. Här är det ett längre parti med stig, bryts av tillfälligt med grusväg när Finntorpet passeras. Strax efter Finntorp kommer vätska serveras, kan vara välbehövligt för direkt efter blir det en rejäl backe på stig. Efter ca 1 km stiglöpning kommer löparna ut på grusväg och får en dryg kilometer svagt utför innan banan ansluter till samma avslutning som för sträcka 1 & 5 och får då en rejäl stigning till.

Sträcka 7: Sistasträckan på Kraftloppet 2022 och den längsta mäter 8,5 km. Den är samma som sträcka 6 och sträcka 3. Löparna springer först hela sträcka 6 och varvar framför läktaren, till lagkamraternas hejarop, och ger sig därefter ut på den publikvänliga sträcka 3. Upplösningen går därmed att följa från läktaren och vi hoppas på många rafflande avslutningar till publikens jubel!

Se kartor över sträckorna här: